زنبيل اينترنتى
زنبيل اينترنتى
ديگر براى خريد لازم نيست زنبيل دست بگيريد و از ميان ازدحام خيابان ها خود را به فروشگاه ها و بازارهاى شلوغ تهران برسانيد. اگر فروشگاهى مى شناسيد كه مكانيزم خريد غيرحضورى براى خود تعريف كرده و شما مى توانيد تلفنى از آن خريد كنيد كه هيچ، اما اگر چنين فروشگاهى را نمى شناسيد با خواندن اين گزارش مى توانيد اينترنتى خريد كنيد. بنابراين مطمئن باشيد كه ديگر لازم نيست براى خريد به خيابان برويد.
پس كامپيوتر خود را روشن كنيد. به اينترنت وصل شويد و به آدرس هايى كه به شما مى دهيم سرى بزنيد. باز هم توضيح مى دهيم كه آدرس هاى ما همه آن چيزى نيست كه در اينترنت وجود دارد، اما باور كنيد حاصل تلاش چندساعته ما در سايت هاى جست وجوگر اينترنت است. اولين سايتى كه مى تواند به شما كمك كند، فروشگاه اينترنتى «نما بازار» است. در اين وب سايت مى توانيد در بازارهاى لوازم خانگى، پوشاك، آرايشى و بهداشتى، اسباب بازى و خرازى پرسه بزنيد. عكس كالاهاى قابل فروش به اضافه قيمت هاى آن در بخش هاى مختلف سايت وجود دارد. زير هر كالا گزينه اى به نام «زنبيل» دارد كه شما مى توانيد با كليك كردن روى آن، كالاى مورد نظر را به زنبيل خريد خود اضافه كنيد. در گوشه سمت چپ صفحه نيز گزينه اى وجود دارد كه در صورت كليك كردن روى آن، شما مى توانيد پيش فاكتور خريدهاى خود را در آن مشاهده كنيد. در اين صفحه مبلغ كل خريدهاى شما به تفكيك كالاهاى خريدارى شده و مبلغى كه بايد پرداخت كنيد، وجود دارد، و حتى شما مى توانيد در اين فهرست، تغييرات مورد نظر خود را ايجاد كنيد. مثلاً يك يا چند كالا را اضافه و يا برعكس حذف كنيد. در نهايت فاكتور شما آماده است و شما مى توانيد با ارسال آن به مديريت فروشگاه اينترنتى نما بازار، كالاى مورد نياز خود را خريدارى كنيد. البته ما نفهميديم كه شيوه پرداخت پول و تحويل جنس چگونه است، اما متوجه شديم قيمت هاى اين فروشگاه در مقايسه با فروشگاه هاى سطح خيابان ها بسيار ارزان تر است. سعى خواهيم كرد دليل آن را پيدا كنيم و شما را در جريان بگذاريم. آدرس اين وب سايت هست:www.namabazar.com
اما سايت هاى ديگرى هم وجود دارند كه شما در آن مى توانيد از قيمت انواع كالاها آگاه شويد، مثلاً در سايت «قيمت» بيننده مى تواند از قيمت انواع لوازم كامپيوترى، گوشى موبايل و سكه طلا و ارز، آگاه شود. طيف قيمت هاى ارائه شده در مورد لوازم كامپيوتر خيلى متنوع است. مثلاًً در اين سايت مى شود قيمت انواع لوازم شبكه، پردازنده مركزى، نمايشگر، پويشگر، دوربين چاپگر، ديسك درايو، سى دى خام، مودم، انواع گوشى تلفن همراه و ده ها نوع خدمات ديگر را بررسى كرد. در وب سايت «ايران فى» هم شما مى توانيد اطلاعات زيادى در مورد تجارت الكترونيكى آب و هوا، فروش كالا و خدمات و حتى اشعار فارسى پيدا كنيد و يا در سايت «تاويران» هر كس مى تواند اطلاعاتى در زمينه قيمت لوازم خانگى، صوتى و تصويرى و قيمت محصولات فرهنگى پيدا كند. سايت ديگرى هم جديداً وارد دنياى اينترنت شده است كه در آن مى شود قيمت انواع غذاهاى ايرانى و خارجى را پيدا كرد. اسم اين سايت «ايران منو» است و گردانندگان آن قصد دارند اطلاعات جالبى از غذاهاى محلى ايران از جمله آبگوشت و انواع غذاهاى معروف را به بينندگان خود بدهند. در وب سايت «ايران فرهنگ» هم اطلاعات جالبى از محصولات فرهنگى تازه هاى كتاب، نشريه و خريد رسانه ها و مطبوعات وجود دارد.
از سايت «ايستگاه» بيننده مى تواند نيازمندى هاى روزانه و ديكشنرى خود را مشاهده كند. اما وب سايت «پرشين پل» مربوط به فروش آنلاين انواع گل است. در سايت «پوشه» هم قيمت انواع لوازم تحرير، اطلاعات بورسى تهران و لوازم ادارى وجود دارد. سايت «خودرو وب» هم اطلاعات جالبى از انواع خودرو ارائه كرده است. ضمن اينكه در اين سايت مى شود خودرو هم خريد و فروش كرد. صنايع دستى ايران از جمله فرش، گبه، انواع سبد، لوازم تزئينى و ساخته هاى دستى معروف ايران را هم مى شود در سايت «رهنما» پيدا كرد، اما وب سايت «طعام اسرار» انواع داروها و مواد رژيمى را در معرض فروش گذاشته است. همه چيز به اين سايت هاى تجارى ختم نمى شود. بلكه وب سايت هاى گوناگونى هم وجود دارند كه شما در آنها امكان كاريابى، را هم مى توانيد جست وجو كنيد. در وب سايت «كارياب» امكان جست وجوى شغل و قوانين كارگرى وجود دارد. ضمن اينكه سايت «شبكه اطلاع رسانى بازار كار» هم اطلاعات خوبى از مشاغل و دوره هاى آموزشى آن ارائه كرده است.
ايران شاد: دسترسى به خدمات مختلف نظير خريد محصولات فرهنگى تصاوير كودكان سفارش غذا و گل به زبان انگليسى./http://www.iranshad.com
ايران فرهنگ: فروش برخى از محصولات فرهنگى، تازه هاى كتاب، چند رسانه اى، نشريه، خريد و دريافت و دسترسى به مشخصات و قيمت منابع موجود. /http://www.iranfarhang.com
ايران فى: ارائه اطلاعات درباره اشعار، تجارت الكترونيكى، سلامتى، آب و هوا، فروش كالا و خدمات، طراحى و انجمن ها. /http://www.iranfee.com
ايستگاه: ارسال و مشاهده رايگان نيازمندى هاى روزانه، ديكشنرى هوشمند ه زبان فارسى. /http://www.istgah.comبانى تك: سايت جامع نيازمندى ها در ايران كه بخش هاى مختلفى از قبيل آموزش، املاك، پزشكى، بازرگانى و ادارى دارد. /http://www.banitak.comبنياد يادگارهاى فرهنگى: فروش كتاب، تقويم و بروشور.
پرشين پل: فروش آنلاين گل./http://www.persianpoll.com
پوشه: ارائه مطالبى درباره لوازم التحرير و ملزومات ادارى و امكان خريد مستقيم به صورت آنلاين، آخرين اخبار مربوط به بورس تهران به دو زبان فارسى و انگليسى./http://www.pooshe.com
پيشكوه: خدمات ورزشى، فروش آنلاين وسائل رشته هاى شنا، ژيمناستيك، بدنسازى، كشتى، يوگا، ايروبيك، وزنه بردارى و... /http://www.pishkooh.com تاويران: فروشگاه مجازى لوازم خانگى صوتى و تصويرى محصولات فرهنگى كادو امكان جست وجو در سايت به زبان فارسى. /http://www.taviran.com تجارت الكترونيك تهران: خريد وسايل مورد نياز در تهران از طريق شبكه به زبان انگليسى. /http://ec-tehran.comترجمه دات كام: سايت ترجمه زبان هاى مختلف به فارسى./http://www.tarjomeh.com
خريدار ايرانى: سايت خريد و فروش اجناس مختلف./http://www.iranshopper.com
خودرو وب: معرفى و خريد و فروش اتومبيل هاى مختلف./http://www.khodroweb.com
رهنما: فروش صنايع دستى از طريق اينترنت./http://www.rahnema.com
ايران منو: فعاليت در زمينه بانك اطلاعات اينترنتى غذا و صنايع غذايى در ايران، معرفى، جست وجو و امكان ارتباط با سايت، به زبان فارسى و انگليسى /http://iranmenu.comايران نياز: شامل نيازمندى ها، قيمت اجناس، اخبار، سرگرمى، سينما، خريد و فروش، دسترسى به سايت هاى ايرانى و خارجى. /http://www.iranniaz.comبازاريابى و تجارت الكترونيك: امكان جست وجو و دستيابى به اطلاعات شركت ها به پنج زبان فارسى، انگليسى، روسى، عربى و تركى. http://www.arveentazh.com/
گل ريز: زمينه فعاليت فروشگاه الكترونيكى گل و هداياى ديگر فروش كتاب به زبان انگليسى./http://www.golriz.com
سخن: سايت كتاب و نشر الكترونيك ايران، اطلاعات در مورد نويسندگان ايرانى و نقد كتاب هاى روز./http://www.sokhan.com
شبكه اطلاع رسانى بازار كار: امكان ارائه رزومه و جست وجو در فهرست مشاغل و مؤسسات، اطلاعات مربوط به دوره هاى آموزشى و دسترسى به اخبار مرتبط./http://www.jobiran.com
شهر كتاب: فروش كتاب به صورت آنلاين./http://www.bookcityiran.combookcityfarsi/
طعام اسرار: فروش الكترونيكى مواد دارويى و رژيمى./http://www.taamasrar.com
ابن سينا: فروش كتب، سى دى، كارت پستال، صنايع دستى به همراه بخش هاى مصاحبه و عكس./http://avicennabooks.com
كوير ايران: عرضه تابلو فرش هاى زيباى توليدى در كارخانجات فرش منطقه كوير مركزى ايران و فرش هاى دستباف و تابلو فرش هاى دستباف و عطر و گلاب و عرقيات./http://www.persiadesert.com/e/shop
فروشگاه اينترنتى غول: فروش كالا از طريق اينترنت./http://www.ghool.net
شهروند: فروش آنلاين محصولات فروشگاهشهروند وابسته به شهردارى تهران./http://www.shahrvandonline.com
نشاط: فروش و تبليغ لوازم بهداشتى معرفى محصولات توصيه هاى بهداشتى سفارش و خريد نمونه كالا و امكان ارتباط با سايت و فروشگاه به زبان فارسى. /http://www.neshatshop.comقيمت : ارائه ليست قيمت هاى وسايل كامپيوتر، قيمت طلا و ارز، اشتراك قيمت نامه، عضويت فروشندگان، به زبان فارسى./http://www.gheymat.com
كارياب: امكان جست وجوى شغل در ايران از طريق بانك اطلاعات سايت، قوانين، اخبار مرتبط و امكان ارتباط با سايت، به زبان فارسى. /http://www.karyab.com
على حق: آيا به شما قبولانده اند كه مظفرالدين شاه ساده ترين پادشاه ايران بوده است؟ يا اينكه ترجيح مى دهيد حتى در انتظار امثال او بمانيد تا شايد بتوانند او را از سردرگمى در بازار خودرو بيرون آورده و يك اتومبيل شخصى ارزان قيمت براى خودتان دست و پا كنيد؟
ربط سادگى مظفرالدين شاه و ارزانى خودرو در اين است كه حسب شهادت تاريخ، اين پادشاه قاجار اولين واردكننده خودرو سوارى به كشور بوده است.
البته همين اقدام كه امروز كلى سخيفانه به نظر مى رسد در وقايع نگارى هاى مجدد تاريخ معاصر ايران به عنوان جرقه اوليه توليد خودرو در ايران تغيير ماهيت داد.
ورود اولين خودرو خارجى از بلژيك به ايران كافى بود تا با تحريك تقاضاى موثر در بازار ايران، واردات اتومبيل به كشور به خصوص از سال ۱۳۰۰ به بعد سرعت گيرد.
به طورى كه آمار واردات سال ۱۳۳۴ حاكى از ورود نزديك به ۱۰ هزار خودرو به ارزش ۲ ميليارد و ۲۵۰ ميليون ريال است كه حدود ۷۵ برابر تعداد اتومبيل هاى وارد شده در سال ۱۳۲۱ است.
طى اين سال ها ۸ نوع خودرو در خيابان هاى تهران و پاره اى از مراكز استان ها تردد داشتند كه پرطرفدارترين آنها اتومبيلى دودنده به نام «كلا نيتسنكوب» بود كه تنها ۵ هزار تومان قيمت داشت.
رشد تقاضاى داخلى براى خودرو چنان شتاب گرفت كه ساخت اتومبيل در ايران از سال ۱۳۳۶ داراى توجيه اقتصادى شد. به همين منظور خط مونتاژ خودروى جيپ با احداث كارخانه اى ۲۰ ميليون تومانى در صف راه اندازى قرار گرفت. صف توليد از آن جهت كه آغاز توليد آن منوط به نصب كارخانه ذوب آهن شده بود.
البته توليد خودرو در ايران با توليد اتاق اتوبوس و مينى بوس و اتاق بار كاميون از قبل از جنگ جهانى دوم با استفاده از شاسى هاى خودروهاى وارداتى با اسكلت چوبى در كارگاه هايى واقع در خيابان رى، قزوين و تهران شروع شده بود.
اما توليد اولين محصولات خودروسوارى به طور رسمى از اواخر سال ۱۳۴۵ در كارخانه ايران خودرو با سوارى پيكان، در اوايل سال ۱۳۴۶ با توليد سوارى هاى آريا و شاهين در كارخانه پارس خودرو و در همان سال با توليد سوارى ژيان در كارخانه سايپا شروع شد.
در ميان اين ۴ نوع خودرو تنها توليد پيكان همچنان ادامه دارد و تاكنون بيش از ۶/۱ ميليون دستگاه از آن توليد و روانه بازار شده است. سرمايه اوليه ايران خودرو (ايران ناسيونال) ۱۰ ميليون تومان و قيمت اوليه پيكان ۱۶ هزار تومان بود كه به صورت ۷ هزار تومان نقد و مابقى در قالب اقساط بلندمدت و كم بهره يعنى حداقل ۲۰ درصد پايين تر از نرخ بهره ليزينگ هاى امروزى خودرو فروخته مى شد.
اين قيمت به ماخذ دلار ۷ تومانى آن روزها معادل ۲۳۰۰ دلار است و براساس دلار ۸۴۰ تومانى رايج در بازار هر پيكان توليدى سال ۴۶ به قيمت هاى جارى امروز يك ميليون و ۹۰۰ هزار تومان ارزش داشته است.
اما اگر همان پيكان را كه پس از گذشت ۳۷ سال لااقل سه بار تاريخ مصرف آن گذشته، بخواهيد هم اينك از بازار خودرو دست چندم خريدارى كنيد شايد به پيشنهاد ۳ ميليون تومانى شما هم فروشنده اى پيدا نشود.
البته اجراى طرح تعويض خودروهاى فرسوده با اتومبيل هاى صفر كه پس از اعطاى وام هاى با بهره ۴ درصد از سوى خودروسازان اجرا مى شود، تا حدودى موجب رونق بازار خودروهاى مستعمل شده اما خودرو در بازار ايران خاصيت قالى كرمان به خود گرفته و هر قدر كه عمر و استعمال آن بيشتر مى شود.
داراى ارزش بازارى بيشترى مى شود. يا به عبارت ديگر خودرو كه كالايى است مصرفى به كالايى سرمايه اى بدل شده كه سرمايه گذارى در آن سودآور است. همزمان با آغاز توليد خودرو سوارى در كشور واردات اتومبيل نيز شتاب بيشترى به خود گرفت به طورى كه ميزان واردات سالانه خودرو به كشور از ۵ هزار دستگاه در سال ۴۷ به بيش از ۹۱ هزار دستگاه در سال ۵۶ رسيد.
اين در حالى بود كه در فاصله سال هاى ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۲ توليد روندى افزايشى با شتاب متوسط و از ۲۴ هزار دستگاه به ۵۰ هزار رسيده و از اين سال به بعد تا سال ۵۶ شتاب سريع ترى به خود گرفته است. نرخ رشد توليد در فاصله سال هاى ۵۵ و ۵۶ بيش از ۷/۷۷ درصد است.
به رغم افت توليد در سال ۵۷ بيش از ۱۵۰ هزار خودرو در اين سال توليد شده است. ۴/۶۶ درصد از اين ميزان توليد پيكان بود و ساير خودروها از جمله ژيان، رنو ۵، آريا، شاهين، اپل، جيپ، لندرور، كاديلاك، بيوك و شورولت در مجموع ۶/۳۳ درصد توليدات كشور را شامل مى شدند.
افت تيراژ توليد و واردات سبب شد تا در سال ۵۸ و ۵۹ اولين شوك جدى قيمت به بازار خودرو كشور وارد شود.
قيمت هر دستگاه پيكان با ۵۶۰ درصد افزايش نسبت به سال ۴۶ به حدود ۹۰ هزار تومان در سال ۵۸ رسيد. با وجود آغاز دوباره روند صعودى توليد خودرو كه در سال ۶۳ و ۶۴ به دوران سال هاى ۵۶ و ۵۷ نزديك شده بود، تحديد واردات به ۲۸۰۰ دستگاه در اوايل دهه ۶۰ و اعمال سياست غلط قيمت گذارى موجب شد تا قيمت هر دستگاه پيكان به عنوان سمبل بازار خودروى كشور ۳/۳۳ برابر نسبت به قيمت سال ۵۸ افزايش يابد.
قيمت پيكان ۴۷ در بازار تهران معادل قيمت يك خودروى روز دنيا در بازارهاى آزاد بين المللى است. يعنى اگر شما در سال ۵۸ يك ميليون تومان در بازار خودرو سرمايه گذارى كرده بوديد، الان صاحب ۳/۳۳ ميليون تومان ثروت بوديد.
اين ميزان رشد حتى بالاتر از افزايش ۲۵ برابرى قيمت سكه در بازار آزاد تهران طى ۲۰ سال گذشته است.
هم اينك از مجموع ۱/۴ ميليون خودرو موجود در كشور تنها ۵۵۰ هزارتاى آن وارداتى است. واردات خودرو با نرخ تعرفه ۱۷۰ درصدى تقريباً غيرممكن شده و خودروسازان دولتى هم از تعداد انگشتان دست فراتر نيستند. دليل عدم كاهش قيمت خودرو هم دقيقاً در همين نكته نهفته است.
در حالى كه بازار خودروى ايران سالانه تنها ۵۰۰ هزار تقاضاى موثر براى خودرو دارد و تيراژ توليد خودروسازان از ۷۰۰ هزار دستگاه هم بالاتر مى رود باز هم قيمت ها در بازار شكسته نمى شود.
قيمت پيكان در طول ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالى ۱۰ درصد افزايش يافته است. به طورى كه از قيمت ۸/۲ ميليون تومانى در سال ۱۳۷۲ اينك به بيش از ۹/۵ ميليون تومان رسيده است.
در ميان ۱۲ مدل خودرويى كه به طور انبوه در كشور توليد شده اند پژو ۴۰۵ در طول دهه گذشته سالانه ۸/۱۱ درصد افزايش قيمت داشته است. هر چند قيمت اوليه توليد اين مدل خودروسوارى در ايران حدود ۵ ميليون تومان بوده اما اينك به بيش از ۱۱ ميليون تومان در بازار دادوستد مى شود.
در ميان مدل هاى ۱۲ گانه خودرو توليد داخل تنها آن بخش از سوارى هايى كه پس از سال ۷۷ كه همزمان با اوج گيرى تيراژ توليد خودرو در ايران بوده در برخى موارد با كاهش قيمت در بازار مواجه شده اند.
پژو پارس مدلى است كه قيمت اوليه ۱۶ ميليون تومانى آن هم اينك به حدود ۱۵ ميليون تومان كاهش يافته است. همچنين دووماتيز كه توليدى كرمان خودروست، هم اينك صفر آن كمى پايين تر از ۲/۷ ميليون تومان سال ۷۹ معامله مى شود.
اما خودرو پرايد كه تنها اتومبيلى است كه توانسته تيراژ توليد پيكان را پشت سر بگذارد، تقريباً به دو برابر قيمت خود در بدو توليد در ايران معامله مى شود. پرايد صفر ۴در فول در سال ۷۳، ۶/۳ ميليون تومان قيمت داشت اما قيمت روز آن به حدود ۷ ميليون تومان رسيده است.
با اين وجود اتفاق مثبتى كه در بازار خودرو ايران رخ داده، رشد توليد كارخانه هاى خودروسازى است. اگر امسال خودروسازان به وعده هاى اول سال خود عمل كنند بايد ۹۰۰ هزار خودرو يعنى تقريباً ۲ برابر تقاضاى بازار ايران توليد داشته باشند.
اين حجم از توليد ۵ برابر توليد سال هاى ركورددار توليد خودرو يعنى ۵۶ و ۶۳ است.رشد شتابان توليد خودرو در بازار بسته داخلى تنها اين حسن را پيدا كرده كه روند صعودى قيمت اتومبيل سوارى تا حدود زيادى تعديل شده است و ديگر برخلاف ۳۷ سال گذشته، صاحبان خودرو پس از پايان تاريخ مصرف اتومبيل شخصى شان نمى توانند به چند برابر قيمت اوليه آن را در بازار آب كنند.
الان خريد خودرو صفر اگر نيم بند خدمات پس از فروش آن را در نظر نگيريم به معناى تحمل زيان ۳۰۰ هزار تومانى است.اما چه كسانى چه خودرويى سوار مى شوند؟
ايرانى هايى كه درآمد متوسط ماهيانه ۲۰۰ هزار تومانى دارند، متقاضى خريد پيكان و اتومبيل هاى با كيفيت بيشتر و قيمت پايين هستند. در عين حال اين بخش از مردم براى خريد اتومبيل ناچارند حدود ۷۵ درصد مخارج خودرو را از فروش دارايى هاى غيرنقدى خود تامين كنند. اين گروه متقاضى خريد خودرو در قيمت متوسط ۴ ميليون تومانى هستند.
گروه با درآمد بالاتر (ميانگين ۳۵۰ هزار تومان ماهيانه) در عين حال كه ۵۰ درصد از مخارج خريد اتومبيل را از دارايى هاى غيرنقدى خود تامين مى كنند حاضر به خريد اتومبيل در قيمت ميانگين ۵ ميليون تومان هستند و سليقه مصرفى آنها متمايل به خريد اتومبيل هاى هم رديف پژو ۴۰۵ است.
آمار بودجه خانوار كه توسط مركز آمار ايران جمع آورى مى شود نشان مى دهد كه در سال ۱۳۸۰ متقاضيان اصلى خودرو در كشور ۱۰ درصد غنى جامعه هستند كه خريد خودرو بخش قابل توجهى از بودجه آنها را تشكيل مى دهد.
اين اطلاعات نشان مى دهد، به طور ميانگين هزينه هاى خودرو و تجهيز اتومبيل ۷ درصد از درآمد دائمى خانوارهاى گروه ميانگين شهرى و ۱۶ درصد از درآمد دائمى خانوارهاى گروه ثروتمند شهرى را تشكيل مى دهد.
با وجود اينكه اتومبيل طى سال هاى اخير از يك كالاى سرمايه اى به كالاى مصرفى تغيير ماهيت داده است اما با كشش ۶/۱ درصد مصرفى خانوارها كالايى كاملاً لوكس به شمار مى آيد.